Vigtigheden af visuel identitet

En virksomhed kan sammenlignes med et stort showroom. Alt er udstillet. Adressen, facaden, skiltning, interiør, indretning, personale, varesortiment og meget mere. Det er en form for DNA, altså virksomhedens gener. Det samme gælder for reklamemateriale, visitkort, website, al form for marketing, hvor virksomhedens sjæl eller identitet bliver udstillet. Til skue for alle – det som bliver set og lagt mærke til. Hos Opulent kalder vi det visuel identitet. Det som bliver set og opfattet af andre, og som afføder en reaktion – en tanke, en holdning, en erindring eller sågar en handling. Det vi ser opfattes og lagres i hukommelsen. Se at få dig en visuel identitet.

Mangel på identitet skaber rod og kaos

Når virksomheder udstiller sig selv, som beskrevet ovenfor, så er det desværre ofte al for tilfældigt og mange gange rodet og kaotisk. Man mærker med det samme, når man går ind i en butik, om der er tænkt på visuel identitet i virksomhedens strategi, og i den måde den udstiller sig på. Og derfor er det vigtigt, at en virksomhed tænker i retning af en rød tråd, når den skal udstille sig selv. At signalerne til omverdenen matcher med det image eller den identitet man har tænkt sig. Lad os kalde det for en strategi – at tilrettelægge en plan for, hvordan vi vil opfattes, og hvem vi ønsker at vise det til. Det betyder, at du som virksomhed skal have en plan for visuel identitet, altså hvordan dit logo ser ud – din grafik og din skrift på brevpapir, i annoncer, på skilte og website, og meget mere. Når potentielle kunder ser din virksomhed, skal de synes om. Et ”like” på det som kunderne ser, er ensbetydende med at oplevelsen bliver lagret. Hvis for eksempel et website er fyldt med forstyrrende elementer eller rodet grafik, så skræmmer det kunder væk. Kunderne ser kaos, og mister tillid og lyst.

Vi skaber ro, tillid og købelyst

Hos Opulent arbejder vi med at skabe synergi mellem virksomheders udtryk og identitet. På den måde opnår virksomheden et bedre signal til omverdenen, som huskes og afføder handling. Når vi skaber grafik til for eksempel annoncer og website, er det efter en grundig analyse af virksomhedens DNA, det som vi vil, og det som kunderne skal opfatte. Grafik er ikke bare en tegning. Det er et vigtigt signal til kunden om virksomheden, dens evner og muligheder. Når vi producerer et website, så er alt tænkt ind, og det giver et langt bedre outcome for virksomheder, end hvis kunderne på et website bliver mødt af en kaotisk rodebutik. Det skaber uro og utryghed, og det er som bekendt ikke det bedste førstehåndsindtryk i en kunderelation. Vi skaber med visuel identitet et signal til kunden, om at her er trygt og sikkert, her er ro og orden, og her kan du regne med, at du som kunde er vores primære fokus. Det giver den bedste kunderelation og kundeoplevelse.

Har du brug for en visuel identitet? Kontakt os her.