Med få undtagelser skal de fleste virksomheder forsøge, at gøre sig så synlige som muligt på markedet. Alle skal helst se eller opdage at man er til stede, og udbyder en eller anden form for service. Om det er salg eller service, er ikke afgørende, men synligheden – det som omverdenen, kunderne og partnere ser, er vigtigt. Og dét alle skal se eller opleve, skal de kunne identificere sig med. Visuel identitet kalder vi det hos Opulent. Oplever dine kunder et firma som de kan identificere sig med? Matcher du og din virksomhed med kundernes eller omverdenens forventninger? Arbejder du og din virksomhed bevidst med begrebet visuel identitet, som en del af strategien i markedsføringen? Hvis ikke, så forsømmer du og virksomheden et stort potentiale, og dermed en masse aktivitet og kunder.

At matche – et uudnyttet potentiale For at komme i gang med at udnytte potentialet, er det vigtigt at man forstår begrebet. De fleste tror, at det handler om synlighed – altså for eksempel et website på internettet, flot grafik i annoncer og på skilte, eller kæmpe bannere, der hænger på kedelige facader i bybilledet. Det er det også. Men hos Opulent arbejder vi med mere end det man ser. Identitet er det man er. Og i markedsføringsperspektiv, hvad kunderne oplever eller føler man er. Og det er det essentielle. Kundernes eller partnernes oplevelser skal matche forventninger som for eksempel tryghed, ordentlighed, kvalitet, face-to-face service, fair trade, og meget mere. Visuel identitet handler ikke bare om flot grafik på et website. Det handler om et udtryk, som matcher kunderne, som de kan identificere sig med. Har du tænkt sådan, når dit firma udsender signaler eller materiale, eller på jeres website? Det er der ikke mange der gør. Desværre! Hos Opulent oplever vi ofte, at virksomheder ikke udnytter potentialet. Og vi tror, at årsagerne både er uvidenhed, og en misforstået oplevelse af, at det sikkert betyder ekstra omkostninger.

Hvad skal dit firma investere i visuel identitet

I kroner og ører? Hvis man skal gøre det op, så handler det ikke om et større budget. Det handler mere om valg. Først og fremmest skal dit firma have en profil og identitet. Det koster ikke noget – det tænker og formulerer man. Så overvejer man, hvad kundernes oplevelser og følelser skal være i mødet med dit udtryk – det er også gratis. Hvis dit firma ikke selv laver skilte, website eller bannere, så skal du vælge en partner, du er tryg ved, som for eksempel kan lave dit website. Det koster heller ikke ekstra. Det er bare et valg. Her er det vigtigt, at du tænker på, hvad dit firma får for pengene. Et almindeligt website eller en professionel internet profil med visuel identitet. Det er et valg, som faktisk ikke behøver at koste ekstra. Men det er vigtigt, at din profil matcher dine kunders forventninger. Ellers vælger de en anden partner eller leverandør, der gør.

Gul eller blå

Når du skal have et website, og skal vælge farver – baggrundsfarver, tekstfarver, farver på fotos med mere, så er det i dine øjne måske bare farver. Men det er meget mere. Din professionelle leverandør vil kunne fortælle dig, hvad det betyder for dit firma og jeres visuelle identitet, om du vælger gul eller blå. Hos kunden kan det betyde valget mellem ro eller kaos – tryghed eller angst – harmoni eller forstyrrelse.

Hvis du syntes at du har brug for en visuel identitet kan du kontakte os her.