Ordet grafik kan opfattes på mange måder, men her vil vi beskæftige os med den type, som handler om visuel fremstilling. Altså det der opfattes i billeder i form af tekst, fotos, tegninger, figurer med mere. Hos Opulent arbejder vi med begrebet visuel identitet, som dækker dette felt. Når vi for eksempel laver et website for en kunde, er det den samlede pakke, som udgør virksomhedens udtryk på internettet. Ikke hvor på internettet – det er mere medie- og kanalstrategi, men hvordan kunderne eller beskueren/iagttageren opfatter udtrykket. Det visuelle. Selvfølgelig er ordene grafik og visuel identitet vigtige begreber og indhold på et website, men lige før dét, er det bagtanken, der tæller mest. Hvordan skal udtrykket være og hvorfor.

Grafik taler sit eget sprog

Et moderne udtryk med ro, orden, stil, design, en ungdommelig og harmonisk stemning, kræver en anden grafik, end et larmende, kaotisk og farverigt miljø, som henvender sig de lidt vildere unge forbrugere. På et website taler grafikken sit eget sprog, og det opfattes af modtageren som tale. Når grafik taler, er det vigtigt, hvad der bliver opfattet. Det er lidt som kunst. Et maleri forestiller for eksempel en skov for nogle, men for andre bare natur eller træer. Det er iagttageren, der opfatter grafikken og talen. Det arbejder vi med hos Opulent. Vi får grafik til at tale på dit website. Og det skal helst opfattes som noget godt af iagttageren. Det skal føles rigtigt og troværdigt. Når Opulent kommunikerer med grafik på et website, er det langt fra tilfældigheder der råder. Sammen med kunden finder vi det helt rigtige udtryk, som rammer målgruppen eller kunderne på den mest optimale måde.

Hvordan vælger man udtryk

Vi ved alle at farver har forskellige virkninger på folk. Når man for eksempel vælger farve til stuen i boligen, forsøger man at skabe en stemning eller en invitation. Farvevalget understøtter budskabet om hygge, tryghed, afslapning, samlingssted og meget mere. Det samme gælder på et website. Farvevalg, fotos, sideopbygning, skrifttyper og meget mere, skal opleves positivt af kunden. Ikke af chefen for indkøb for eksempel. Han tænker mere på yndlingsfarve end på stemning eller visuel identitet. Han tænker mere i søjler og kurver måske, hvor kunden i målgruppen tænker mere på musik eller animationer. Derfor vælger seriøse virksomheder også en professionel partner, når det gælder konstruktion af et moderne website med grafik, der taler til kunderne. Hos Opulent taler vi med vores kunder om målgrupper, kunder, identitet og koncept, og så har vi nogle stikord til det videre arbejde med et nyt website. Vi fortolker vores viden i et grafisk udtryk, og skaber på den måde en visuel identitet for kunden.

Hvilket udtryk er det bedste

Et website skal udtrykke mange ting på én gang, og det er en svær proces. Nogle gange ”vælter” siden, og så matcher udtrykket ikke med konceptet. Et forkert farvevalg sammen med resten af sideindholdet, kan forstyrre så meget, at kunderne klikker væk fra siden. Og så er det fiasko. Det er en balance, som kun professionelle bureauer forstår at finde. Det er også derfor at arkitekter tegner huse. Så styrter alt sammen ikke i grus. Et udtryk der skaber balance, som er stilfuldt, virker tillidsvækkende og troværdigt, og som inviterer til ”en tur mere”, er dét som man skal stræbe efter.